fredag, januari 13, 2006

En slemmig torsk i en brödrost

En grundläggande princip i vårt hem är att allting som har med teknik att göra sällan fungerar någon längre tid. Vi har allt från en strömförande diskmaskin till ett antal lampor som endast fungerar när man slår till dem.

Inte så praktiskt men barnen har fått en hyfsad respekt för elektricitet. ”Äter du inte upp maten får du tömma diskmaskinen utan att vi drar ut sladden innan.”

Fungerar alltid.

Nåväl, Ipoden utgör naturligtvis inte något undantag varför jag inför min joggingtur fick leta upp barnens ärvda Walkman. Från åttiotalet.

Fungerar fortfarande som den gjorde då. Lite bandtrassel då och då. Och svaj så fort man andas lite häftigt. Dessutom lyckades jag med konststycket att hitta ett antal kassettband från en svunnen tid.

Blev inte mycket jogging. Nu heller. Däremot gångmarsch med ett nostalgiskt leende på läpparna.

KSMB – Fortfarande hur bra som helst. Ja, förutom då lite falskspel och allmänt otajt
Docent död – Tidlösa.
Ebba Grön – Tåström håller alltid.
Michael Bolton – Gaaaaah... Vissa saker skall bara förträngas.
Anders F Rönnblom – Rock på dalmål om snön som inte faller. Faktiskt fortfarande bra. Eller intressant om inte annat.
Factory – Texterna. Jag säger bara – texterna.
Sweet – Första tuffa bandet. Fast Wig Wam Bam och Poppa Joe var favoriterna. Inte så lite barnsångsvarning på de låtarna.
Mike Oldfield – Tubular Bells, så j-a seriöst. Och fullständigt olyssningsbart i drogfritt tillstånd.
Roxy Music – Eh. Ja, just det. Flickvänner under tonåren har onekligen en förödande inverkan på musiksmaken.
Lindeman – Färjekarlen Lindeman?! Tja, vad han gjorde på blandbanden vete gudarna. Men det var fortfarande kul.

Som sagt var – det blev inte särskilt mycket jogging. Dock ett antal återblickar på svunna år.

KSMB är fortfarande intimt förknippat med när föräldrarna ville ”prata” med sonen i de absolut yngsta tonåren. Varefter de med allvarliga och bekymrade med allvarliga blickar satte sig ner och frågade vad texten EGENTLIGEN handlade om.

”Vilken j-a text” blev det självklara svaret.

”Den med torsken.”

”Vilken j-a torsk???!!!”

”Den med brödrosten. Och tapeterna eller vad det nu är. Vad sjunger de EGENTLIGEN om?”

Föräldrarna syftade självfallet på KSMB:s ”en slemmig torsk i en brödrost”. Som föräldrarna hade fått för sig handlade om någonting helt annat. Typ rökbart. I bästa fall.

Jag kommer inte ihåg vad jag svarade. Förmodligen med någon svordom. Men vad svarar man egentligen?

”Nej, den handlar faktiskt om en torsk i en brödrost. Och att någon stoppar upp fingret bakom en tapet och känner en kladdig smet. Fullt normalt med en sådan text.”

”Ja, men då så käre tonårsson. Det var ju skönt att höra. Då behöver vi inte vara oroliga. Vill du ha lite saft och en bulle?

Jomenvisst.

14 kommentarer:

Anonym sa...

...........Roligt och oroligt på samma gång!
Påminner om Herman Lindkvists redogörelse för det elektriska systemet i Kairo... satt ihop med gem eller nåt. Sprakade gjorde det i alla fall. :)

annika

Anonym sa...

he he man är gammal nu va?
anders f rönnblom i säterdalen...ksmb på en buss i en förort till helsingfors...docent död bakom sina solgalsögon...factory på klassens stjärnas Egna Skivspelare (en röd)...
fast faktum är att äldsta barnet faktiskt lyssnat på en del av det gamla, hon gick t o m på en konsert med köttgrottorna på en ungdomsgård i jakan förra året! (och fick deras autografer på sin t-shirt)

Per sa...

Det var skoj att höra om KSMB och föräldrar! Min dåvarande plastpappa rasade då när jag lyssnade på EBBA och KSMB -dom skriker och ju bara om piss och skit!, och uppmutrade osss att lyssna på Ingermar Nordströms och att man fick "tag" om damerna när man dansade på "statt" till sådan musik.

Anonym sa...

Ja, KSMB utvecklade verkligen oss som människor med sin slemmiga torsk! Vad skulle det ha blivit av oss utan den?

Batbut sa...

Sweet... väcker klart minnen. Av lillbrorsan iklädd pyjamas dansandes framför spegeln. Brian Conelly var hans idol. Och han var en hejare på Ballroom Blitz. Are you ready Steve? Aha! Andy? Yeah. Mick? Okej. Allright fellows lets goooooo....

Anonym sa...

Jo jag håller dig underättad om jag finner ett lager outnyttjade morfarar till bra pris.
Tack för ett spontan garv - de kommer så sällan.
Gillar din blogg!
Snart 40.

Anonym sa...

*asg*

Men...Michael Bolton...den synden vågade jag inte ens erkänna då!

Anonym sa...

En slemmig torsk ÄLSKADE vi när vi var yngre.. så unga att vi inte drog paralleller.. men det har jag ännu inte gjort till den utan tar den som meningslös text.. Kanske saknar djup..

Anonym sa...

Ooohhh, vilka nostalgivågor som sveper över mig! *suckar* Those were the days...

Du har fått en utmaning av mig i min blogg...!

Anonym sa...

Vad har hänt, du skriver ju nästan aldrig nu för tiden?

Anonym sa...

Kom tillbaka!!! Vi saknar dig.

Thérèse sa...

Instämmer med anonymous! Kom tillbaka!!! Saknar dig

Anna sa...

*Dépardieuuuuuuuuu-u...?*

Krokofanten sa...

Hej hopp! Min kompis Helena älskade "en slemmig torsk".
Vi ville bara vara svarta och fräsiga på gymnasiet... Tur att det gick över...

---