måndag, april 10, 2006

Det upplysta tidevarvet

Av någon okänd anledning rattar jag alltid in Radio 74 när jag på kvällen är på väg hem från mina sporadiska fysiska ansträngningar på någon avlägsen fotbollsplan.

Radio 74 är en engelskspråkig kanal med religiösa förtecken. Stora kristna sådana. Inslagen består av eftersändningar från en populär kanal i Chicago som tydligen har sett det som sin mission att frälsa de förtappade själarna på den europeiska kontinenten. Följaktligen består inslagen till övervägande del av eftersändningar av program från just Chicago där Mr och Mrs Smith och deras gelikar ringer in och ställer frågor med anknytning till bibeln.

Och man lär sig alltid något nytt. Häromkvällen lärde jag mig t ex

- att kvinnan, för att inte distrahera mannen, skall täcka sitt hår när hon går i kyrkan,
- att homosexualitet går att bota om man verkligen vill,
- att några dinosaurier aldrig har existerat och de fynd som gjorts av dinosaurier är något som vår Skapare har lagt ut för att göra för att sätta människans tro på prov,
-att kol-14-metoden för att göra åldersbestämningar är ett rent hokus pokus som hittats på av illvilliga vetenskapsmän.

Jomenvisst.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad i består testet om tro i fråga om dinosauriers existens? Förstår inte alls!

Anonym sa...

Vad i består testet om tro i fråga om dinosauriers existens? Förstår inte alls!

Anonym sa...

.. och så levde lyckliga i alla sina dagar.. TÄnk om allting var så enkelt, att så fort någonting var för jobbigt att förklara så var det Guds fel. Bekvämt. Ungefär på samma sätt som stortjejjan använder sig av lillebror som inte ännu har lärt sig att försvara sig.

Andrea sa...

En Gud som luras genom att så jäkla noggrant plantera ut fossil och mänskliga lämningar (varför får man en känsla av att de där snubbarna verkligen inte har någon som helst koll på hur vare sig paleontologisk eller arkeologisk forskning faktiskt går till?) är en småaktig och elak Gud med alltför stort självhävdelsebehov.

Hur går det ihop med bilden av en Allsmäktig och God Gud?

Gud är taskig. jag tänker inte tro på honom ;)

popsan sa...

Visst är det härligt att lära sig nya saker.

Anonym sa...

Hm, dessa bibeltroende blir liiiiite jobbiga ibland. Jag förundras över deras enfald ibland. Eftersom jag bor mitt i det s.k. "bibelbältet" här i USA så har jag fullt av dessa "superkristna" runt mig hela tiden. Vi har ju haft en debatt här om Darwins teorier ska tas ut ur skolböckerna (näe, jag skojar inte!) det är så man vill ställa och slå skallen hårt i en vägg ibland!

Men jag hejdar mig alltid i sista stund då jag inser att denna svenska viking kanske behövs här trots allt. Med skallen intakt....

Anonym sa...

men hu, sätt på france info istället...

Batbut sa...

Men sicken tur att Du hittat den upplysande och trovärdiga kanalen, så att Du kan finna sanningen.....eller?????

---