torsdag, april 20, 2006

Kaputt

Ibland lönar det sig att betala försäkringspremien. Framförallt när bilen tokdör på Autobahn i en sisådär 160 knyck. En upplevelse jag inte ens önskar med värsta ovän. I vart fall inte med bilen full av den yngre generationen i baksätet.

Den betalda försäkringspremien medförde att vi – om än efter vissa diskussioner med en "Niels" på SOS International i Köpenhamn som, efter det att jag uttryckt en viss irritation över att ha spenderat drygt tio timmar på ett industriområde med tre trötta och hungriga barn och en än hungrigare och tröttare hustru utan att få besked om vart hyrbilen befann sig någonstans, förklarade att om jag inte var ”tilfreds” så kunde jag väl själv ordna transporten till Frankrike om jag nu var så j-a duktig – fick tillgång till en skitcool Jeep som vi nu ”glassar” runt med i avvaktan på att vår kära SAAB:s öde skall avgöras.

Eftersom den tyske mekanikern mumlade något om ”kein öl” så har vi i och för sig inte några större förhoppningar om att få sätta foten i den bilen igen.

Nåväl, något har uppenbarligen blivit snett i bokningen av hyrbilen vilken vi tydligen skall kunna nyttja under i vart fall 45 dagar, d v s ytterligare ett antal veckor. ”Inga problem” som försäkringsbolaget uttryckte det.

Idag har jag inte erhållit mindre än tre samtal till min mobilsvar från en tysk kvinna som med barsk röst haft klara åsikter om vår hyrbil. Eller snarare återlämnandet av den.

Mina kunskaper i det tyska språket är – trots fem års studier i ämnet – rena skämtet. Trots detta har jag i vart fall förstått så mycket som att bilen tydligen skulle ha återlämnats i Karslruhe för ett antal dagar sedan. Ord som Polizei, rechnung och teuer tyder onekligen på att det uteblivna återlämnandet inte är alltför uppskattat.

Får väl se om if håller vad de lovar – det löser sig.

PS.
Och ja - får jag någonsin tag i herr "Niels" på SOS så skall jag definitivt köra upp ett glödande spett på lämpligt ställe i fanskapet.
DS.

4 kommentarer:

Batbut sa...

Glöm inte ta kort! Jag vill se Niels med ett spett

Anonym sa...

Polizei låter inget roligt.. Hoppas det löser sig - utan inblandning av nämnda instans! Bonne chance!

Thérèse sa...

Annars kan man gå utan stavar också , fungerar alldeles utmärkt

Dépardieu sa...

Bortsett från Johanna måste jag säga att bristen på empati är väl uppenbar. Lite medkänsla hade inte suttit fel.

---