lördag, december 17, 2005

Olydiga barn

För någon dag sedan kom Storebror hem med sur min från skolan.

Storebror: Jag fick en "puni" idag.
Pappa: Förlåt?
Storebror: Punition. Fröken blev skitarg så jag fick ett straff.
Pappa: Ojdå, vad har du nu hittat på? Du vet att det är vikigt att sköta skolan.
Storebror: Jag använde för mycket papper.
Pappa: Sure. Vad hände?
Storebror: Det sa jag ju. Jag använde för mycket papper.
Pappa: Haha, visst.
Storebror: Jamen, vi skulle göra en sådär grej där man klipper ut papper och sedan klistrar det man klippt ut på ett stort papper och sätter upp på väggen.
Pappa: Jaha. Och?
Storebror: Ja, och så klippte jag lite för stora bitar. Som inte fick plats på det stora papperet.
Pappa: Och då blev fröken arg?
Storebror: Ja. Skitarg.
Pappa: Hahaha! För att Du använde för mycket papper?
Storebror: Ja. Och så skällde hon.
Pappa: Hihihihi.
Storebror: Hon är elak.
Pappa: Hehehehe. Självklart.
Storebror: Och så fick jag stanna inne på rasten.
Pappa: Hahahahaha.
Storebror. Och skriva tjugo gånger att ”jag skall aldrig mer slösa med papper”.
Pappa: HAAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!
Storebror: Lägg av!

Trodde bara att sådana straff existerade i serietidningarna.

Tilläggas skall att Storebror är en slarver av stora mått. Och att han sällan tänker efter före. För att inte säga aldrig. Finns överhuvudtaget inga medelvägar. Allt eller inget. On eller off.

Fröken har min fulla support.

6 kommentarer:

Batbut sa...

Då får vi hoppas att storebror tog till sig lärdomen, även om jag tvivlar. Min lillebror (som inte är så liten längre) har fortfarande inte kommit till insikt...*s*

Anonym sa...

Tycker nog att svenska skolan har en del kvar att lära av den franska.. Ibland kan en liten markering vara på plats, som det uppenbarligen var i det här fallet!

Nejma sa...

I mina barns skola (spansk) är det vanligt med såna där "bestraffningar" och för många funkar det hur bra som helst. Gissa om mina barn har blivit noga med att göra sina läxor och sköta sej på lektionerna, dom kan ju missa rasten! Och som alla vet så är ju rasten skolans bästa ämne. ;-) Så på mina barn räcker rädslan för en förlorad rast för att skolarbetet ska flyta på som bara den. Får jag skryta lite? Dom fick A i nästan alla ämnen, båda två....

Passar också på att önska hela familjen en toppenjul!

Kram,
Nejma i Marocko = ingen vidare julstämning utanför vårt hus, men oj, vad vi jular inomhus! *s*

Anonym sa...

Tycker ändå liiite synd om Storebror! Han får min support!

Anonym sa...

Min stackars sex-åring som tycker att det är ganska vidrigt att byta till skola i Paris och ännu inte slutat gråta på morgnarna fick sina fiskar varma när han tog sig friheten att klättra på skolgrinden. Ilsken tant rusar ut och skäller som bara en ilsken fransyska kan och släpar sex-åring mot rektorsexpeditionen. Som tur var dök pappa upp och kunde lindra det hela. Ibland känns hela skolan lite serietidningsaktig tycker jag. Fast tilläggas ska att vi gillar den skarpt i övrigt.
Kul blogg!

Anonym sa...

Ber man om ett klisterverk av ett barn så får man ett.
Vill man inte ha ett ska man inte be om något.

Jag vet naturligtvis inte huruvida din son inverkar negativt på skolans ekonomi med sin papperskonsumtion eller om fröken har en smått fascistisk ådra. Men jag skulle gissa på det senare.
Raststraff för att man är kreativ..

---