fredag, november 04, 2005

Endast svenska hus mögel har

Vi har mögel. Tror vi. Så snart det blir höst springer det fram en grå fläck i taket på vårt vardagsrum. Vare sig jag eller min hustru är några större ljus vad avser hus eller hur de är konstruerade. Vi har dock begripit så mycket som att den grå fläcken har med fukt att göra.

När vi visar fläcken för våra franska vänner tittar de intresserat i en sisådär fem sekunder. Därefter förklarar de att fläcken säkert försvinner till våren och går raskt vidare till ett annat ämne.

För det är ju bara fråga om fuktfläck. Och vem vill ödsla tid på sådana oväsentligheter?

De gånger vi har försökt att föra in diskussionen på om det kan vara mögel har vi mötts av oförstående ansikten. Mögel? – det är en vanlig fuktfläck. Sådana har vi alla lite här och var.

Annat är det när våra svenska vänner är på besök.

"NI HAR JU MÖGEL!!!" brukar de svenska vännerna utbrista med skräckfyllda ögon. Och får det att låta som att det är något radioaktivt som flyter runt i väggarna. Därefter tar regelmässigt den svenske mannen en stol eller en stege för att undersöka fuktfläcken närmare. Den svenske mannens undersökning sker hummande och utmynnar oftast in en uttömmande redogörelse för bl a fuktens karaktär, ålder och ursprung samt vilket material som vårt hus är byggt av.

Något som vi har noll koll på. Det också.

Under tiden som den svenske mannen undersöker fuktfläcken har den svenska kvinnan tagit med sig alla barnen in i ett annat rum där det oftast följer en utförlig redogörelse för hur mögel framkallar allergier hos barn. Detta varvas gärna med berättelser från familjer i bekantskapskretsen som har varit tvungen att riva nästan halva huset för att det funnits tecken på mögel.

Diskussionen på kvällen är naturligtvis räddad. Mögel.

Numera brukar vi måla över fläcken när vi väntar besök från Sverige. Blir lugnast så.

Fast våra barn hostar lite konstigt.

7 kommentarer:

Batbut sa...

Kan inte annat än småle. Syrran har samma problem i sitt hus i Frankrike. Fast de löste det, finns tydligen ngn färg man ska grunda med INNAN man målar - för att hålla fukt och mögel borta. Annars kan Du hyra in mig (kostar bara mat och resa) för jag är fenomenal på mögel. Är tokallergisk och svullnar som en gigantisk pumpa. Sover en natt - ingen svullnad = inget mögel. Svullnad = mögel. It's a deal?

Dépardieu sa...

You're welcome.

Anytime:)

Anonym sa...

Det var myspys på vårarna i den lilla italienska byn att dra ut möblerna från väggen och... skrapa mögel... *skrik*! Men väggarna var kalkade och bakom skåpen frodades möglet under vintern. Så vårstädning inbegrep öppna fönster, klorin och hanskar. Det enda jag inte saknar från den tiden... tja, kylan på vintern saknar jag inte heller men guuuu vad jag saknar maten å vinet!!!!
Om jag är allergisk idag av möglet? Förmodligen, har bara inte känt efter...

Anonym sa...

Hej! Även jag har hittat hit via aftonbladet, själv bor jag i Katalonien, i Barcelona, och jag har fnissat om er fuktfläck! Själv är jag lite nojjig över en som vi har, grannarna ovanför har nåt fel i sin bidé och det läcker visst lite. Men, som tur är har ingen svensk besökare sett den. Än....

Lycka till med ert frankrikeliv!

Anonym sa...

Hahahahaha...ASGARV!!! Rätta takter! Ni har samma inställning som jag skulle haft om jag hittade mögel... Måla över skiten, så slipper man höra alla förfasa sig över det...

Anonym sa...

Hejsan, jag har också mögel i min lägenhet i Paris...Vi fick hit en expert som sa att vi skulle vara tvungna att ta bort all puts på hela huset annars skulle inget kunna göras... Jag har köpt några grejer som suger upp fukt, ett sorts lådor med påsar som fylls efterhand och när de är fulla är det bara att byta ut...funkar ganska bra!
Lycka till!
Ulla

Dépardieu sa...

Helskönt att fler än vi har samma problem. Eller problem förresten - det är ju bara att måla över så är det inte något problem längre.

Eller hur?

---