tisdag, november 08, 2005

Vissa tillstånd förändras inte














Det är nog få personer som inte har noterat oroligheterna i framförallt Paris. Och även ställt sig frågan - varför?

Jag har inte svaret. Och förmodligen inte någon annan heller.

I vart fall inte något enkelt svar. För det är frågan alltför komplex.

Däremot finns det en mycket sevärd film med titeln "Medan vi faller" (La Haine) som handlar om just den situation som nu råder i flera av Paris förorter.

Filmen är inspelad under 1995.

Så den situation som nu råder är således inte på något sätt ny. Och följderna inte särskilt oväntade.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sett la Haine (Medan vi faller) och det är en helt lysande film som nu blivit än mer aktuell. För att förstå (om det nu går!) vad som håller på att hända i Frankrike är det ett tips - se den!

Anonym sa...

Ni är ju i Frankrike just nu väl? Berätta gärna mer om hur det är för de som är där, vad säger folk i allmänhet om kravallerna?
Vad säger barnen?
Chadie
http://chadie.typepad.com/chadie/

Anonym sa...

Hade fattat att det var "oroligt under ytan" i Frankrike, men inte att det fanns ett sån missnöje (innan alla nyhetsrapporter började bomba oss då...) Ska försöka få tag på filmen!

Anonym sa...

Hm - jag har suttit här i sverige och undrat om jag missat något på nyheterna för jag har helt enkelt inte fattat varför det här händer.

Men det verkar som att du, som bor i Frankrike, inte heller riktigt fattar.

Kanske jag inte är så borta då?

Anonym sa...

Hej där. Hittade er blogg via Aftonbladet. Kul läsning! Vi är nästan grannar - bor i Genève med min familj. Fast vi flyttar snart till Vietnam.

Batbut sa...

Själv väntar jag bara på när det smäller igång här hemma! Ligger och pyr av missnöje, både här och där. Ibland gillar jag fransmännens sätt att protestera, men i vissa fall tycker jag de går på tok för långt..

Dépardieu sa...

Chadie: hmmm, jag är nog inte rätt person att uttala mig. Det finns tillräckligt med folk som uttalar sig till både höger och vänster. Dessutom sitter jag på behörigt avstånd här i vår lilla by och skapar precis som Du min bild via TV och tidningar.

Asta: Vi är i gott sällskap. Chirac, Villepin och Sarkozy har inte heller kopplat.

Batbut: Fransmännen är ena fenor på att protestera. För mig är det ett rent nöje att bevista demonstrationer här nere. Men Du bör nog inte inspireras att utföra det på hemmaplan.

---