lördag, oktober 01, 2005

Obladioblada

Lördag morgon och grabbarna är i skolan. Lugnt och skönt således.

Lillasyster sitter vid den andra datorn och lyssnar på musik. Lorie varvas med alltifrån Avril Lavigne till Joss Stone.

Och Lillasyster sjunger med. På såväl franska som engelska. Eller snarare – det kommer ljud ifrån henne som i någon mån påminner om vad artisten presterar.

I och för sig inte särskilt ofta i samma tonart. Tonalt öppet som det heter när man skall finna en vänligare benämning för falsksång.

Men ändock.

- Lillasyster, kan du franska?
- Oui!
- Kan Du inte sjunga på franska för pappa?
- Lolaloliloliloiloiloiloilldeoldoeloeleodleeodleoeleloololilalalalalalala.
- Ok, var det franska?
- Oui!
- Kan Du sjunga på engelska då?
- Jaaaa!
- Få höra.
- Lolaloliloliloiloiloiloilldeoldoeloeleodleeodleoeleloololilalalalalalala.
- Så det var engelska?
- Oui.

Tre år och redan tre språk.

Oerhört begåvad för sin ålder.

En tår faller ner för min kind.

4 kommentarer:

Dépardieu sa...

Yepp, men endast till 11.30.

Däremot är barnen lediga på onsdagar vilket inte alltid känns så där jättesmart för de familjer där båda hälfterna av vuxengenerationen arbetar heltid.

Eller för den som är ensamstående för den delen.

Anonym sa...

En så'n språkbegåvning.

Min treåring konstaterade häromdagen:
"Jag behöver inte börja skolan"
"Varför?"
"Man lär sig engelska där och det kan jag redan lyssna:
Ajovatarana..."
Bra va :)

Dépardieu sa...

Finns tydligen gott om språkbegåvade barn:)

Har Du en aning om vad det betyder. Jag gissar i vart fall att det börjar med ett "I". Därefter är det rena grekiskan.

Som jag inte behärskar.

Anonym sa...

jag är helt såld.. jag älskar din blogg! : )

---