söndag, oktober 02, 2005

Ung & kåt

I sann tjolahoppuppfostringsanda har barnen fått fritt tillträde till datorns musikbibliotek. Exakt 6 457 låtar. Finns det mesta från bulgariska kvinnokörer till Slipknot och Vivaldi.

Har känts oerhört pedagogiskt att låta barnen forma sin egen musiksmak.

Tills för någon dag sedan.

I god ordning försökte de sjunga med i låtarna. För en gångs skull uppfattade jag vad de sjöng.

Jag behöver inga vänner
Jag har min bil
Mina ungar glor på video ...

Dricka sprit
Å hålla käften
Dricka sprit
Å hålla käften
Dricka billig sprit
Å hålla käften
Jag vill dit


- Men vad f-n är det ni lyssnar på.
- Ebba Grön. Dricka sprit. Skitcool låt. Lyssna.
- Tack, jag har nog lyssnat tillräckligt. Den låten har ni lyssnat på för sista gången.
- Åh, men pappa. Du har sagt att vi får lyssna på vilken musik vi vill.
- Ja, men inte denna.
- Den är ju skitbra.
- Den dagen ni är arton får ni lyssna på den igen. Lyssnar ni på några andra låtar som ni inte skall lyssna på?
- Hur skall vi veta det? Du har sagt att vi får lyssna på vad vi vill så länge vi sköter oss.
- Ja, men inte vuxen-låtar.
- Vadå vuxen-låtar?
- Du vet vad jag menar. Kom igen nu. Vilka andra låtar lyssnar ni på?

Samtidigt gick nästa låt på låtlistan igång - "In i dimman" av och med Vildsvin.

- Så barn. Nu är det paus från musiken. Pappa skall bara fixa till en sak.
- Men åh.
- Marsch. Läs en bok eller något.

Så nu har vissa delar av musikbiblioteket förpassats till en hårddisk utanför barnens räckhåll. Långt ifrån dessutom.

Och ja - även den Ebba-låten förpassades till den vuxna hårddisken.

6 kommentarer:

Dépardieu sa...

Mitt straff för valet av rubrik?

Anonym sa...

Tjooohhooo! Nu har jag ÄNTLIGEN läst klart alla inlägg =) skulle ju sova egentligen =)

Skitkul å härlig blogg!

Anonym sa...

Så typiskt...nu är intresset väckt!

Hade förresten några elever som diggade nationalteatern för något år sedan.

De hade hittat en "helfet" LP i föräldrarnas samlingar...

Då känner man sig stenålders.

Dépardieu sa...

Markolio är påfrestande överhuvudtaget. Hur många gånger har man inte suttit i bilen och på barnens begäran genomlidit hans olika alster?

Christian sa...

En mamma sa til mej en gång: Alla killar tittar på nakna tjejer på nätet. Det är inte det som är problemet. Det är att de sitter för länge framför datorn. Skippar kompisar och läxor.

Själv kommer jag att säga upp bredbandsuppkopplingen när jag får barn. ;)

Dépardieu sa...

Bredbandsuppkopplingen blir helt klart ett helt problem.

Sannolikt kommer jag att vara överlycklig så länge barnens sökord inskränker sig till "dricka sprit".

---