tisdag, oktober 25, 2005

Once Around

Föräldrarna på besök. Med allt vad det innebär.

Så nu är vi två vuxna och fem b…, förlåt fyra vuxna och tre barn. På drygt åttio kvadrat.

Tätt. Intensivt. Intimt. Close. Back to basics. You name it.

Men det har sina absoluta ljuspunkter. Framförallt just nu.

Vid den andra datorn sitter min icke-fullt-så-datorvane far och försöker utforska Internet.

En upplevelse utöver det vanliga.

När han skall dubbelklicka på musen för att komma vidare via en länk tar han först sats med hela kroppen ett par sekunder. Därefter klickar han första gången och träffar oftast länken. I vart fall något sånär.

När han skall klicka andra gången befinner sig muspekaren undantagslöst någonstans uppe i högra hörnet på skärmen.

Mitt bland alla banners.

Som naturligtvis ser till att ett antal extra fönster öppnar sig när min far klickar för både andra, tredje och fjärde gången.

När min far upptäcker att den sida som han ville bege sig till inte har uppenbarat sig klickar han irriterat ytterligare en sju-åtta gånger på musen.

Med muspekaren fortfarande någonstans uppe i högra hörnet.

Med följd att ytterligare ett antal fönster öppnar sig.

Hitta.se, Bli Fadder, Vodafone, Blocket och Findus dansar för tillfället polka på min fars datorskärm.

Allt detta medan min far svär högt över tekniken.

Vid senaste upprensningen stängde jag inte mindre än tjugoen, yes tjugoen, fönster med reklam.

J-a skit som min far uttryckte det.

Själv har jag svårt att få luft efter det hysteriska skrattanfallet.

6 kommentarer:

Ina sa...

*skrattar så jag kiknar*

Anonym sa...

ha ha ha - vansinnigt underhållande! tack gerards pappa!

Yrvaken sa...

Har en favorit på ämnet 'den äldre generationen vs. datorer'

En väns pappa ringde och deklarerade att hon måste komma och hjälpa honom installera en till hårddisk.

- Varför då?..Du köpte ju datorn för bara en månad sen?

-Ja, men den är full nu iallafall!

Efter mycke om och men, så åker vännen och tar sig en titt iallafall.

Och den "fulla hårddisken" visar sig bestå av ett skrivbord som det inte får plats några fler ikoner på.

Batbut sa...

*s*, en söt liten historia tycker jag. Min farbror införskaffade en dator för ett tag sedan, och han är väldigt noga med att dra ut sladden varje kväll så att han inte hamnar på nätet av misstag. Och han har inte ens bredbandsanslutning...

Dépardieu sa...

Ina och VBM: Tack:)

Jag har glatt någon på denna planet.

Yrvaken och batbut: *ASG*

Vad hade vi gjort utan den äldre generationen och deras tillkortakommanden inom IT?

Och vad kommer våra barn att blogga om oss på det området?

Anonym sa...

Du kan väl tipsa pappa om att man inte behöver dubbelklicka på länkar?

---